山本です。

>'[a-b-cd]' は '[a-bcd-]' ということでしょうか?

ただ、SUSv3 には

  The interpretation of range expressions where the ending range point is also the starting range point of
  a subsequent range expression (for example, "[a-m-o]" ) is undefined.

とあって、'[a-b-c]' は 'b' が 'a-b' の終点でもあり、'b-c' の始点でもある、という風に表現してあるので、
'[a-bc-]' という解釈はどうなのか・・・